In 5 stappen
naar een
Goede planning

Leerlingen laten ervaren hoe makkelijk het kan zijn
om een overzichtelijke planning te maken.

VOOR WIE
Mentoren VO en leerkrachten BO.

DOELSTELLING LES
Leerlingen laten ervaren hoe makkelijk het kan zijn om een overzichtelijke planning te maken.

OPBOUW LES
Deel vooraf aan elke leerling de voorbeeldpagina’s en oefenpagina’s uit, zodat iedere leerling op zijn tafel twee ‘lege weken’ heeft liggen (uit: Agenda Voor Leerlingen).
Licht eerst klassikaal toe waarom een overzichtelijke planning zo waardevol is: Denk daarbij onder andere aan:

  • Het geeft de leerling overzicht en daardoor rust.
  • Door herhalen/meerdere keren oefenen slijpt de leerling de stof in en haalt hij hogere cijfers.
  • Een leerling kan snel terugkijken naar hoe hij geleerd heeft waardoor hij snel ziet welke manieren van leren voor hem het beste werken.
STAP 1

Open Somtoday/Magister/Moodle, zodat voor elke leerling het huiswerk van de huidige week en de volgende week zichtbaar wordt. Leerlingen kunnen ook tijdelijk hun mobiel erbij pakken.

Naar stap 2
STAP 2

Laat leerlingen al het huiswerk van de huidige week en komende week invullen op de uitgedeelde pagina’s uit de agenda. Zowel het maakwerk als het leerwerk (toetsen / so’s et cetera) worden in het gedeelte boven ‘na school’ ingevuld. Laat leerlingen de toetsen, so’s en inlevermomenten markeren.
(Let op: de drie vakken onder ‘na school’ blijven tijdens stap 1 en 2 dus helemaal leeg, deze worden straks bij stap 5 gebruikt wanneer er echt gepland gaat worden.)

Naar stap 3
STAP 3

Voordat je met de leerlingen echt gaat plannen is het handig dat je uitlegt welke manieren van leren er allemaal zijn en/of wat de mogelijke onderdelen bij het leren kunnen zijn.
Denk aan:

  • Samenvatten
  • Mindmappen (Op internet zijn mooie visuele voorbeelden te vinden, deze zou je kunnen laten zien aan de leerlingen.)
  • Veelvuldig opgaven maken en nakijken
  • Leerkaartjes/flashcards maken (bij bijvoorbeeld woordjes, begrippen, jaartallen et cetera)
  • Zelf toetsvragen en antwoorden bedenken
  • Quizlet
  • WRTS
  • Werkboek doornemen/herhalen
  • Hardop leren
  • D-toetsen maken
  • Filmpjes op internet kijken
  • Et cetera
Naar stap 4
STAP 4

Laat de ingevulde voorbeeldpagina zien. Licht de leerlingen toe hoe deze ingevuld is. Op de site agendavoorleerlingen.nl staat ook een instructiefilmpje gemaakt door leerlingen. U kunt er dus ook voor kiezen om bij deze stap 4 dit filmpje te laten zien.

Naar stap 5
STAP 5

Laat leerlingen nu zelf een planning maken. Doe het zo:

  • Kies eerst klassikaal een toets/so, die gepland gaat worden.
  • Bespreek (herhaal) wat de mogelijkheden voor deze toets/so er zijn om te leren en laat leerlingen zelf kiezen hoe ze het willen leren (wel in stukjes natuurlijk) en laat leerlingen ook in hun agenda zetten ‘Hóé ze gaan leren’. (zie ingevulde voorbeeldpagina).
    Geef aan dat je bij het plannen en het leren vaak ook gebruik kunt maken van werkboeken, diagnostische toetsen, de aantekeningen van de leraar et cetera.
  • Laat de leerlingen nu zelf plannen/invullen hoe ze de betreffende toets/so gaan leren en geef aan dat de dag voor de toets/so eigenlijk alleen nog maar herhaald/geoefend zou moeten worden.
  • Wanneer iedereen klaar is, kies je een volgende toets/so om in te plannen.
  • Herhaal wat de mogelijkheden zijn...

Laat leerlingen de komende dagen werken met hun planning en afvinken wat ze af hebben. Kies af een toe een moment (tijdens een mentorles) waarop je met de leerlingen evalueert.



Download de folder voor mentoren VO

Download de folder voor leerkrachten BO Download deze les als PDF